Pavlína Louženská

Pavlína konzultuje produkt, marketing a byznys primárně pro technologické startupy a módní značky. Za poslední rok pomáhala 300+ firmám v zemích po celé Evropě, nejen jako Lead Mentor Google for Startups pro Evropu a Afriku. Založila platformu #HolkyzMarketingu, která dnes má přes 26 000 členek a ročně proškolí přes 3000 marketérů. Je členkou správní rady Transparency International a certifikovaným trenérem Google pro Design Thinking. Získala stipendia Young Transatlantic Innovative Leaders Initiative Fellowship, Czech-German Young Professionals a Aspen Institute Young Leaders. Zasedá v porotě TechStars Startup Weekend, Cannes Young Lions nebo European Commission Social Innovation Competition. Letos se dostala do výběru Global Startup Awards jako Ecosystem Hero of the Year. Píše na pavlinaspeaks.com.

ROZHOVOR S PAVLÍNOU

Příběh Pavlíny

Na rozhovory, školení i konference chodí Pavlína tak perfektně připravená, až to bere dech. Cituje statistiky, na všechno má sofistikovanou odpověď a k tomu vyzařuje vnitřní klid. 

Ale jak k tomu dospěla a kdy to začalo? Brácha vzal kdysi Pavlínu na IT konferenci, kde se zrovna moc holek nepohybovalo, ona o tom začala psát, pohybovat se v oboru a taky tím budit pozornost.

Na první technologické konferenci, kde už sama přednášela byla jediná žena a omylem jí tehdy vykázali do šatny pro hostesky. Když pak měla přednášet, tak ji na rozdíl od mužských kolegů ověnčených tituly představili ji jako Pavlínu, “jedinou holku, co tu máme.”

Po přednášce pak za Pavlínou přišel kluk v domnění, že je hosteska a řekl, že by si dal Colu light.  A to jí tak moc naštvalo, že začala googlit čísla. Na technologických konferencích tehdy vystupovalo jen 9 % žen, na pozici marketingového šéfa bylo žen jen tři procenta. Pak na marketingovém festivalu uspořádala oběd pro tamní holky. Do restaurace přišlo 40 žen a vyprávěly si, jaké to je být jediná holka v místnosti. A z toho vznikly „Holky z marketingu“. Skupina má dnes na Facebooku 25 tisíc uživatelů a během pandemie školí a dohazuje práci stovkám lidí. 

„Jediné holky v místnosti jsou často vystaveny mikroagresi a reprezentují najednou celé ženské pokolení,” cituje Pavlína průzkum neziskovky Lean-In. Záhy přichází s další statistikou: „U ženy političky trvá cca 7s, než ji na Twitteru někdo atakuje,” dodává. Ženy ve veřejném prostoru navíc podle Pavlíny dostávají úplně jiné otázky než muži, často na téma děti a mateřství a to jí vadí. “Ať se na to samé ptají i těch mužů!”

Dřív hejty na svou osobu četla, teď už to nedělá. „Další taktika je, že si máš vytvořit alter ego, které má na sociálních sítích trochu jiné jméno. Já mám PavlínaSpeaks. Pak si odosobníš ty komentáře a bereš zdravě s rezervou i to pozitivní i to negativní, “ prozrazuje svoji taktiku, jak čelit smršti hodnocení v online světě. 

Co říká Pavlína o sobě a jaký má vzkaz?

Rada od Pavlíny

A co Pavlína radí začínajícím ženám? „Je potřeba najít vnitřní sílu a vědět, v čem jste dobrá. Často se ta síla odvíjí od podpory druhých. Třeba v HzM se snažíme pracovat i s muži, ale dáváme si pozor, aby mentorovaly hlavně holky.

Je taky potřeba se nebát a nesedět v koutě. Pavlína uzavírá jak jinak než trefným číselným údajem: „Muž se přihlásí na pozici, když splňuje 60 % požadavků, ženy jen když splňují 100 %. Takže chci říct, holky, nebojte se, jděte do toho, fake it till you make it!” směje se Pavlína.    

Rozhovor s Pavlínou