Alžběta Králová

Alžběta je politická konzultantka a PR manažerka, zakladatelka Institutu politického marketingu a firmy IPM Consulting. Zároveň pořádá Akademii profesního rozvoje v rámci projektu Ženský byznys, za nímž sama stojí. Zkušenosti sbírala v nejvyšších patrech politiky Francie i USA.

ROZHOVOR S ALŽBĚTOU

Příběh Alžběty

Když Alžběta studovala v Olomouci politologii, zaujaly ji kampaně. Sice ji bavila i historie, ale nechtěla skončit v archivu. Převaha formy nad obsahem ji dráždila a začala studovat politický marketing v Brně. To pravé nadšení z branže pak přišlo v USA, kam jela na stáž a čtyři měsíce se dívala při pod ruce profíkům z oboru.

A tehdy přišla idea založit v ČR instituci, která by politický marketing řešila. Tehdy byl tento obor v ČR v plenkách.

Po návratu z USA se spolužáky založila IPM. „V oboru dodnes není moc žen, často, když komentujeme v médiích volby a kampaně, jsem jedinou ženou,” vypráví Alžběta.

„Často jsem se v kontaktu s českými politiky setkala  s tím, že ti, kterým jsem pomáhala se strategií, nebrali mou kritiku. Kdyby tam byl muž, reakce by byly určitě jiné,” říká.

„Dnes už je politický marketing součástí života, ale dřív to tak nebylo,” vypráví Alžběta, dost lidí ji v začátcích od založení firmy odrazovalo. Někdy pro ni také bylo složité vysvětlit v rodné vesnici u Olomouc, co to vlastně dělá. 

„Možná my ženy si bereme kritiku víc osobně a necháme se celkově znejistit. Vztáhneme kritiku střípku na celek,” komentuje schopnost žen vyrovnávat se s negací.

„My ženy bychom určitě měly mít nějaké své podpůrné kruhy. Pro mě je to i můj kolega, on je typický analytik, já zase networkuji s lidmi a spolupracuji. On pak umí nastavit obrysy projektů. Takže určitě radím, najděte si lidi, kteří vás doplní.”

Podle Alžběty je třeba vždy hledat nadhled a celkový náhled. Nenechat se rozhodit maličkostmi. „Každý den je fajn si napsat nějaký zážitek. Nebo si dělat backstage fotky z projektů. Když se pak ohlédnete zpět, vidíte to všechno úsilí i to, že to, že zdárně pokračujete.”

„V rámci Ženského byznysu máme i lekci o sebevědomí. Ženy tam mají dát dohromady třeba 150 svých úspěchů a často s tím mají problém, zaskenou se u dvaceti,” shrnuje zkušenost Alžběta. 

Ženám do začátku radí  skočit do vody a začít plavat. „Když jsem jela do ČT poprvé, celá jsme se klepala. Během amerických voleb jsem pak byla v televizi stále. Čím častěji člověk vyjde z komfortní zóny a dělá něco nového, obrní se a naučí se v tom chodit,” doporučuje.

Komentáře na své výstupy nečte, anonymitou přikryté hejty by jí nijak neposunuly. Důležité je dle Alžběty hledat kolem role models, podporovat se mezi ženami navzájem. 

„U nás na vsi se dralo peří a ženy si navzájem radily a všechno při tom vyřešily. V Praze mi toto chybělo, a proto vznikl Ženský byznys. Izolace pro nás není přirozená,” uzavírá úspěšná podnikatelka. 

Co říká Alžběta o sobě a jaký má vzkaz?

Rada od Alžběty

„Najděte si v blízkosti někoho, kdo umí hledat nové cesty a není negativní. Snažte se ohlédnout se za svými úspěchy. Jděte po maličkých krůčcích a nenechte se odradit maličkostmi. Když se vám něco nepovede, je to vlastně dobrá zpráva, protože jste vyzkoušely něco nového. Nebojte se,” radí ženám Alžběta Králová, zakladatelka IPM Consulting a akademie profesního rozvoje žen Ženského byznysu.

Rozhovor s Alžbětou